J.Cruz: Upper Douro Railway
Name/Stichwort | J.Cruz: Upper Douro Railway |
Maßstab | 1:87 (H0) |
Spur | Regelspur |
Größe | 1,0 qm und kleiner |
Anlagenform | Rechteck |
Steuerung | n.n. |
Gleissystem | |
Anlagenmerkmale | Werksbahn/Feldbahn|Industrie-Gleisanschluss |
Anlagenthema | Bahnlinie zwischen Hafen und höher gelegener Mine auf 82,6 x 45 cm. Die Anlage von J. Cruz ist realen Bahnanlagen in Portugal nachempfunden. Carl Arendt beschreibt im folgenden die Anlage, die einer von den 30 diesjährigen Wettbewerbsbeiträgen des "Trackmobile Contest" war. Trackmobile sind kleine, kompakte Zwei-Wege-Rangiertraktoren, die es in den USA in 1:87 im Vertrieb von "Factory Direct Trains" gibt. This micro layout is an experiment on fitting a continuous, but operationally interesting layout within the narrow confines of a micro layout. The layout represents one of the branch lines (most of them narrow gauge) that branch off from the broad gauge line that snakes its way along the Douro river valley, in northern Portugal. These lines traversed very rugged terrain, with incredibly steep slopes and some amazing civil engineering works – many of these lines are now closed, but some remain open, mainly for tourist traffic. The layout represents a short line which connects an iron ore mine, up in the mountains (which really existed), to a small harbor by the Douro River where the mineral is concentrated at an ore-washing facility and then shipped downstream on river barges. Since the access to the mine by road is quite difficult, the old railway is kept in operation, using two Trackmobiles and a handful of four-wheeled V-skips. The line descends all the way from the mine, so the Trackmobiles manage to move the up empty trains over the 6% gradients and 6in radius over most of the line (descents remain hair-raising, however). On the top, the line continues past the mine. A train following it will, after a steep descent, and some tunnel and bridge work, reappear, somewhat by miracle, coming out of the ore-washing factory by the harbor. Continuous running will then be possible when train watching only is required. |
Anmerkungen zum Plan | Auf die Anlage von J. Cruz bin ich auf der Website http://carendt.com gestoßen: Carl Arendt, Altmeister der Miniaturanlagen hat hier viele tolle Gleispläne gesammelt, die gekonnt den Einwand einkräften: "... Für eine Modellbahnanlage habe ich nicht genug Platz." Vorgabe beim oben bereits erwähnten "Trackmobile Contest" war es, eine Anlage auf 3716 Quadratzentimetern zu bauen ... das entspricht z.B. 93 x 40 cm oder den o.a. Maßen dieser Anlage. Ein bisschen mehr Fläche würde dieser Anlage allerdings gut bekommen, um die -- wie Arendt in seiner Moderation schreibt -- "haarsträubenden 6-%-Steigungen bei 15-cm-Kurvenradien" zu vermeiden ("offizieller" Kurvenradius für das Trackmobile ist 10 Inch = ca. 25 cm). |
Gleisplan-Software | |
Urheber/Quelle | J. Cruz |
Link | http://carendt.com/contest/vote/V30.html |
Datum | 20.11.2008 |